Saturday, November 24, 2012

Santapan Rohani

Assalamu'alaikum wbt

Salam 10 Muharram 1434H. Mungkin agak terlambat untuk diucapkan kerana kekangan masa dan saya terpaksa mengutamakan apa yang perlu diutamakan. Entry kali ini saya hanya ingin  berkongsi kata-kata yang pada saya agak terkesan di hati dan harap bermanfaat kepada anda semua,insya-Allah. :)

“Kita perlu sedar hidup ini adalah mencabar. Hidup ini memang susah. Hidup ini memang banyak masalah. Kesedaran ini membuatkan kita tahu yang diri kita tidak mampu mengharungi hidup ini tanpa bantuan Allah SWT. Jika kita sedar hidup ini susah, pasti kita akan BERSUNGGUH-SUNGGUH mengharapkan bantuan Allah SWT.”
- Fuad Latip
“Ego itu merupakan rasa ke'Aku'an. Apabila kita jauh dengan Allah SWT, kita akan berasa ego. Mengapa? Kerana kita lupa diri yang kita ini hanyalah insan yang hanya berdaya dengan kekuatan yang sedikit sahaja dialirkan oleh Allah SWT. Jika kita memiliki kesedaran tertinggi kepada Allah SWT, pasti kita tidak akan ada rasa ke'Aku'an ini kerana kita sedar siapa kita.”
- Fuad Latip -
 
 Hati itu perlu sahabat, Zikir dan Quran itulah ubat. :) 
Sebagai umat Islam, tiada istilah 'jiwa kacau' kerana kita mempunyai Allah Yang Maha Kuasa dan Maha Mendengar. Jiwa pasti mempunyai tempat bergantung dan mengadu yang paling istimewa.  
p/s: hidup ini terlalu singkat untuk murung dan melayan perasaan yg tidak keruan. :) *muhasabah diri*
”Mukmin yang kuat lebih disukai oleh Allah daripada mukmin yang lemah. Namun pada kedua-duanya ada kebaikan. Berjaga-jagalah terhadap perkara yang boleh mendatangkan kebaikan kepada engkau, pintalah pertolongan daripada Allah. Sekiranya engkau ditimpa sesuatu musibah, maka jangan engkau berkata:”Sekiranya (kalau) aku lakukan begini maka sudah pasti lain yang berlaku. Tetapi katakanlah:”Itu merupakan takdir Allah dan Dia melakukan apa yang dikehendaki-Nya, sesungguhnya ‘kalau’ akan membukakan pintu amalan syaitan.”
[Riwayat Muslim]
  
"...Untuk tiap-tiap umat diantara kamu, Kami berikan aturan dan jalan yang terang. Sekiranya Allah menghendaki, nescaya kamu dijadikan-Nya satu umat (saja), tetapi Allah hendak menguji kamu terhadap pemberian-Nya kepadamu, maka berlumba-lumbalah berbuat kebajikan. Hanya kepada Allah-lah kembali kamu semuanya, lalu diberitahukan-Nya kepadamu apa yang telah kamu perselisihkan itu, dan hendaklah kamu memutuskan perkara di antara mereka menurut apa yang diturunkan Allah, dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu mereka (iaitu orang yang bersepakat membuat hukum sendiri dan meninggalkan Al-Quran dan As-Sunnah)." - Surah Al-Maa'idah: 48-49

"Katakan pada hati kita , “Ya Allah, aku layak diuji. Aku hanya hamba-Mu. Di sebalik ujian ini aku yakin ada kebaikannya, cuma kerana kelemahan dan kejahilanku aku belum nampak wahai Tuhan. Namun aku tetap yakin di sebalik semua ini tetap ada kasih sayang-Mu." 

- Ustaz Pahrol Mohamad Juoi :)

"Dan janganlah kamu merasa lemah (dalam perjuangan mempertahan dan menegakkan Islam), dan janganlah kamu berdukacita (terhadap apa yang akan menimpa kamu), padahal kamulah orang-orang yang tertinggi (mengatasi musuh dengan mencapai kemenangan) jika kamu orang-orang yang (sungguh-sungguh) beriman." [Ali 'Imran 3:139]

"Bila kau bergelar DAIE kau wajib sedar, bahawa jiwamu tak boleh selamanya REMAJA, kata Al-Banna, "tanggungjawab melebihi masa yang ada" ,dan tarbiyyah yang bersalutkan ILMU & CABARAN lah yang dapat mendewasakanmu. Tapi, cukupkah jika sekadar menerima tarbiyyah? sampaikanlah pada SYABAB , sedarlah wahai FATAYAT, kalian bukan memulakan perjuangan tp kalian adalah mata² yang menyambung perjuangan "   
via sahabat. :)
 Mengapa manusia gemar mencetuskan pertelingkahan sedangkan manusia itu sendiri dilahirkan adalah dari hasil sebuah kemesraan. #MutiaraKata

"Seorang yang berpegang teguh dengan agama tidak akan menghidap penyakit jiwa."- Dr 
Brail,buku Maza Yakni

 Be sure you're not influenced by the wrong people; keep your faith strong & pure.

Hatilah tempat ketundukan, kepatuhan dan ketaatan. Dan hatilah tempat taqwa bertapak dan bernaung. #muhasabahdiri

Bila kita cerita tentang keburukan orang,takut ia akan terkena kepada diri sendiri. Stop talking about others! #selfreflection
 
Hanya diri anda sendiri (USAHA) dan Allah (DOA) yang menentukan kejayaan anda. Bukan manusia! -Hezry Yasin

Usah pedulikan kritikan manusia dan lakukan segala usaha secara HALAL dan BERSIH untuk mencapai KEJAYAAN anda itu. -Hezry Yasin 

 "Apakah manusia mengira, bahawa ia akan dibiarkan begitu saja (tanpa pertanggungjawaban)?" [Surah Al-Qiyaamah : 36]
  
Hati ini kadangkala perlu diketuk dgn ujian, agar ia terdidik untuk tidak sentiasa selesa pd ‘kesukaan’, tapi juga selesa dgn ‘kesakitan’.
  
"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya." (QS.Al Baqarah:286)

 When you judge someone before knowing them, you do not define them: you define yourself.

 Perkataan ikhlas itu terpakai terhadap Allah semata-mata.Sesuai lidah & hati,itulah ikhlas! lain di mulut lain di hati,bukanlah ikhlas tetapi culas.

 And if the whole world let you down, left you crying all alone, change your intention and surrender your heart to Him.
  
Dulu, kini dan selamanya islam tak pernah kalah. Yang kalah sebenarnye kita sebab kita yang tak ikut islam
 "aku amat takut orang memuji aku, siapa yg memuji aku nescaya aku mengambil batu dan membaling kepadanya.." -Saidina Ali

 Sahabat yang baik adalah sahabat yang menghina kita dan musuh kita adalah orang yang selalu memuji kita. -Pepatah Cina

Allah is the best listener. You dont need to shout nor cry loud out. Because Allah hears even the very silent prayer of a sincere heart. 
  
Whatever you do begins with your intention. Let your heart paves the way for the migration

 Maka tiap kali kita terasa ingin melakukan maksiat kpd Allah, pesankan pd diri bahwa kita dari golongan yang bersolat 

 Iman itu bukan hafalan. Iman itu binaan. (Abu Abdullah)

 Wallahua'alam
 
  

No comments:

Post a Comment