Sunday, January 29, 2012

"Of Course,I'm Valuable!"

Assalamu'alaikum wbt


Bila saya melihat video yang mengisahkan seorang pelajar Islam Malaysia yang sedang belajar di Kanada ditemu ramah oleh wartawan di negara tersebut, saya berasa sangaaaaatttt kagum dengan beliau! Subhanallahi wabihamdihi, subhanallahil 'adzim!! Tiada kata yang mampu saya ucapkan selain merasa bangga dengan kekuatan dan ketabahan beliau yang 'berniqab'. Beliau sering di pandang rendah,dianggap sebagai 'alien' dan dipandang serong oleh masyarakat disana.


Beliau juga pernah dihalau oleh seorang warga Kanada disana yang mengatakan padanya, " go back to your home.You are insulting Canadians..why you want to wear it, you looks like a ghost.."


Namun beliau tidak berasa terhina dengan kata-kata mereka. Malah itu menguatkan lagi keimanannya kepada Allah SWT. Kata beliau lagi, dengan berniqab dia berasa lebih bersemangat untuk berjuang dan berusaha serta cuba berniat ikhlas dan suci semata-mata kerana Allah dan bukan kerana manusia.


Kalau saya cerita keseluruhan, macam tak best pula kan. Apa kata sahabat lihat sendiri video di bawah ini. Saya memetik ayat dalam surah An-Nur ayat 31 yang bermaksud;


“Katakanlah kepada wanita yang beriman: Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau hamba-hamba yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka menghentakkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung.” 





Juga saya sertakan link untuk sahabat membaca dengan lebih lanjut mengenai niqab.

wallahu'alam

3 comments:

  1. addunia mata'un wakhoirun mata'uha miratussolihah.... sebagaimana seorang sahabat lelaki pernah memberitahuku... "sesungguhnya yang tertutup itu lebih indah.."

    ReplyDelete
  2. siapa nama akhwat yang berniqab itu?

    ReplyDelete
  3. siapa nama akhwat yang berniqab itu?

    ReplyDelete