Tuesday, April 5, 2011

Malunya Saya!

Assalamu'alaikum wbt

Pagi ini setelah mentarbiyahkan diri dengan membaca tazkirah-tazkirah,hati saya tertarik dengan satu entry di blog anazahra.blogspot.com yang bertajuk "Kenapa masa senang kau tak tanya DIA??". Artikelnya sedikit sebanyak terkena pada diri saya.Saya malu sendiri dan mulai sedar apabila membaca artikel tersebut. Betapa NAIFnya diriku ini ya Allah! Astaghfirullahal'adzim~


1 hari..
Berjumpa dengan seorang public figure..
Bila sebut nama beliau, tentu satu Malaya kenal..
Macam2 ujian yang menimpa beliau..
Dari masalah diri, diserang kanser..
Hingga ke masalah anak yang dituduh kes jenayah…

Beliau seorang yang kuat dan tabah..
Siapa sangka, jangkaan Dr beliau hanya hidup untuk 2 tahun.
Tetapi Alhamdulillah, sehingga kini beliau masih sihat..
Malah, bila dilihat orangnya..
Siapa sangka umurnya sudah 60 tahun..

1 hari beliau bercerita perihal redha…
Sungguh, beliau redha apa yang berlaku..
Sentiasa senyum apabila diceritakan perihal dirinya.. masalahnya..

Kawan2nya yang datang menziarahinya,
Sedih melihatkan keadaannya..
Menangis2 mengenangkan nasib yang menimpa beliau.
Sehingga kawan beliau bertanya pada beliau..

“You ni tak rasa sedih ke apa yg menimpa You, You tak tanya pada Allah ke kenapa Allah susahkan hidup you sampai jadi macam ni”

Adoii ku terfikir kenapa la kawan beliau pi tanya soalan macam tu..
Hmm tak apalah..
Ku bukan focus pada kawan beliau
Tapi saya nak ajak kawan2 fokus pada jawapannya ini…

Lalu beliau ini menjawab dengan selambernye..

“o0o, kalau masa kita susah pandai pulak tanya kat Allah, 'kenapa bagi aku susah Ya Allah?'… Tapi pernah tak kita terfikir. Masa senang, tak ada pulak kita tanya Allah, 'kenapa bagi aku senang Ya Allah.' Masa susah cari Allah, masa senang??? Ada kita cari Allah”

Huhuuhu..
Tersentak seehh aku…
Terfikir ada benarnya apa yang dikatakan beliau…

apakah pengajarannya????
Oh masa susah,
Menyesali diri, menyalahkan diri, menyalahkan Allah..
Mempersoalkan Allah, mengapa hidupnya ditakdirkan begitu.
Kenapa orang lain senang..
Kenapa hidup aku susah…
Kenapa, kenapa, kenapa
Pelbagai persoalan timbul.
Pelbagai perasaan timbul.
Sedih, menangis, putus asa, kecewa..
Semua perasaan ada..

Tapi kenapa,

Bila Allah bagi hidup kita senang,
Ada pernah kita tanya pada Allah???,


"Kenapa Ya Allah, KAU bagi aku SENANG..??!!"


Kadangkala kita lupa hendak bersyukur dengan apa yang kita miliki didunia ini.Kita hanya ingat kesusahan yang kita hadapi.Tetapi apakah kita ingat segala nikmat kesenangan selama ini? Nikmat Allah itu tidak terkira banyaknya,hanya kita yang sengaja menidakkannya!


رب إني ظلمت نفسى ظلماكثيرا وإنه لايغفرالذنوب أنت
Rabbi Inni zolamtu nafsii zolman kasiiran wa innahu la yaghfiruzzunuuba illa anta

“Ya Tuhanku, sesungguhnya aku telah menganiaya diriku sendiri
dengan kezaliman yang banyak, dan sesungguhnya tidak ada yang
mengampuni dosa-dosa kecuali Engkau"

wallahu'alam
 

No comments:

Post a Comment